Kako pomoći djetetu čije stanje zahtjeva hitnu stomatološku pomoć, a dijete odbija suradnju?
Dijete je nemirno najčešće kada je maleno, u dobi 2 – 4 godine i kada osjeća bol u slučaju zubnog upalnog procesa. Dijete tada teže savladava strah od postupka i strah od nepoznatoga pogotovo ako nikada nije bilo na pregledu kod stomatologa te ne zna kontrolirati te osjećaje što onemogućava suradnju i pružanje medicinske pomoći. Također, i dijete sa poteškoćama u razvoju pri pregledu i izvođenju dentalnih postupaka može biti nemirno. Dijete pri prvom pregledu treba smjestiti na stomatološki stolac tako da sjedi roditelju u krilu kako bi se osjećalo sigurnije. Nakon pregleda, pristupiti se može na način da se primijeni metalni zaštitni prsten. Prsten omogućuje držanje usta otvorenima a time i pristup radnom polju. Upotreba prstena prevenira komplikacije do kojih može doći. povrede sluznice desni, obraza i jezika turbinskim svrdlom i djetetov ugriz doktora za prst. Kako bi se postavio zaštitni metalni prsten potrebno je i fizički ograničiti dijete. Primjenjuje se samo kada za to postoji vrlo jasna indikacija kako bi se osigurala fizička sigurnost djeteta, zdravstvenih radnika i drugih osoba, a nakon što su iscrpljene sve druge mogućnosti smirivanja djeteta. Fizičko ograničavanje prekida se što je prije moguće. Prije fizičkog ograničavanja djeteta, dentalni asistent upućuje roditelja da dijete, koje sjedi u krilu, svojom lijevom nogom čvrsto obujmi djetetove noge, da desnom rukom obujmi djetetove ruke, a svoju lijevu ruku, dlan, može položiti na djetetovo čelo. Dentalni asistent na ruke navuče jednokratne zaštitne rukavice. Metalni prsten navuče na kažiprst ruke suprotne od strane na kojoj će se dentalni postupak provesti, zatim prsten obloži sterilnom kompresom od gaze kako bi postava prstena bila ugodnija djetetu. Prsten se namješta između gornje i donje čeljusti te se u tom položaju drži do kraja izvođenja terapijskog postupka.
Djetetu sa smetnjama u razvoju pristupa se primjereno poteškoćama koje pojedino dijete ima. Također, uspostavljanje pozitivnog odnosa između djeteta kao pacijenta, doktora kao terapeuta i dentalnog asistenta ovisi i o stupnju povjerenja od strane roditelja što je jako važno jer će jedino tako suradnja djeteta biti moguća te pružanje medicinskepomoći učinkovito.
Zaključak
Primjena zaštitnog prstena i fizičko ograničavanje djeteta učinkoviti je način pristupanja djetetu kada je posrijedi situacija u kojoj postoji medicinska indikacija koja opravdava postupak obuzdavanja. Suradnja dentalnog asistenta, kao vid zdravstvene skrbi za pacijenta, podrazumijeva asistenciju doktoru dječje dentalne medicine. Rad sa djecom zahtijeva izvođenje postupka u što mogućem kraćem roku. Važno je da se djeluje brzo i točno, posebno ako je pacijent malo dijete koje je zbog svojih razvojnih i psiholoških osobitosti nestrpljivo.
Časopis Smile 2019 godina Broj 7