Što podrazumijeva ravnoteža između privatnog i poslovnog života?
Ona predstavlja sposobnost da iskusite osjećaj kontrole te da ostanete produktivni na poslu, a istovremeno održavate sretan i zdrav život s dovoljno razonode i odmora. To je postizanje fokusa i svjesnosti, unatoč naizgled beskrajnim zadacima i aktivnostima koji se natječu za vaše vrijeme i pažnju. Najčešće zablude su da to podrazumijeva da moramo odvojiti jednaku količinu vremena za odmor i bivanje kod kuće koliko i za posao. To je pogrešno i nemoguće. Ravnoteža poslovnog i privatnog zapravo znači da smo odlučili da želimo ostvariti karijeru i imati neki utisak na svijet oko nas, ali bez žrtvovanja vlastitog zdravlja, osobne sreće i zadovoljstva, da smo sposobni odrediti prioritete, da smo prisutni u trenutku, odvajamo vrijeme da razmislimo o sljedećoj odluci, a ne da se prepuštamo da nam drugi nameću ono što ne želimo, da imamo jake granice kojih se držimo, da smo odlučili da ne moramo sve napraviti i da nije sve u našoj kontroli te da smo ok s tim. Suprotnost ravnoteži koja donosi osjećaj ispunjenja i zadovoljstva je osjećaj da smo nakon radnog dana emocionalno iscrpljeni, osjećamo se potrošeno, da nam je cjelodnevni rad veliko opterećenje, da se osjećamo frustrirano zbog posla i kao da smo na izmaku snaga, osjećaj da na poslu previše naporno radimo, ponekada se javi i ravnodušnost prema ljudima. To su sve znakovi koji upućuju na nedostatak ravnoteže između privatnog i poslovnog života koja je dovela do sagorijevanja ili burn – outa.
Kako si pomoći, gdje početi?
Najbolji početak je analiza trenutnog stanja – gdje sam sada u odnosu na poslovni i privatni život. Osjećam li se većinu vremena zadovoljno, imam li osjećaj da sam na pravom putu? Potrebe za kretanjem, druženjem i samoostvarenjem su mi zadovoljene i imam snage za odlazak na posao ili se osjećam iscrpljeno, umorno i preplavljeno sa svim obavezama koje me očekuju? Ako ste bliže ovoj zadnjoj varijanti tada ste se iscrpili previše se dajući za posao i obaveze te zanemarili svoje potrebe što vas je dovelo do stanja emocionalne, psihičke i fizičke iscrpljenosti. Sljedeći korak prema uspostavljanju ravnoteže jest da se pobrinemo za šest komponenti koje će nam ju pomoći postići i očuvati:
1.Upravljanje sobom
Predstavlja aktivno upravljanje svojim životom, svijest o potrebama koje trebamo zadovoljiti da bismo funkcionirali što bolje i zdravije. Trebamo biti menađeri svog života i pobrinuti se da dovoljno spavamo, vježbamo, zdravo se hranimo, imamo ispunjene odnose, razvijamo se u poslovnom svijetu, postavimo si realne ciljeve i težimo samoostvarenju.
2.Raspolaganje vremenom
Predstavlja velik izazov jer nam ga uvijek nedostaje i znali bismo popuniti dan da ima i duplo više sati nego sada. Dobro upravljanje vremenom znači odrediti prioritete i aktivnosti koje možete i koje ne možete ugurati u svoj dnevni raspored. Moglo bi vam pomoći da zadatke podijelite na četiri kategorije. Prva kategorija će biti zadaci koji su hitni i važni, njih ćete zakazati za rješavanje odmah. Zatim one koji su hitn, ali nisu toliko važni da ih baš vi morate odraditi, možete delegirati nekome. Za zadatke koji nisu hitni, ali su važni ćete ostaviti vremena u rasporedu u skorijoj budućnosti. Dok ćete one koji vam nisu hitni ni važni možda i maknuti s dnevnog reda ili odlučiti da vam nisu ni korisni pa nema potrebe za njima ili kroz promišljanje o njima dođete do zaključka da to može odraditi i netko drugi od vaših zaposlenika ili suradnika.
3.Upravljanje slobodnim vremenom
Predstavlja bitnu komponentu na koju trebamo misliti ako želimo živjeti zadovoljan i ispunjen život. U svoj raspored trebamo unaprijed isplanirati aktivnosti koje volimo i koje nas pune pozitivnom energijom.
4.Upravljanje stresnim situacijama
Svakodnevno se suočavamo s velikom količinom zadataka i problema koji zahtijevaju našu pozornost, u poslovnom i privatnom životu. Zahtjevno je balansirati pritiske koji dolaze sa svih strana i najčešće pribjegavamo multi – taskingu jer nam se to čini kao opcija u kojoj štedimo vrijeme. Ali upravljanje stresnim situacijama podrazumijeva da svaki od zahtjeva koji nam dođe rješavamo jedan po jedan jer se na taj način smanjuje uznemirenost, imamo veći fokus na zadatak i sveli smo mogućnost pogreške na minimum.
5.Upravljanje promjenama u poslovnom svijetu
Ne možemo upravljati time da se promjene događaju, ali možemo upravljati našom reakcijom na njih, i time koliko ćemo biti spremni kada se dogode. Većini nas promjena predstavlja nešto nelagodno i nismo sretni kada moramo mijenjati svoje ustaljene načine rada i funkcioniranja jer je ostajanje na onom poznatom ugodno i sigurno, dok nešto novo predstavlja nepoznati i nesiguran teren. Upravo zato postepeno prilagođavanje na novotarije, na nove okolnosti, tehnologije, metode i slično predstavlja važan aspekt ravnoteže jer smanjuje anksioznost i štiti nas od preplavljenosti koju bismo mogli osjećati da prebrzo uronimo u sve što nam je dostupno.
6.Raspolagati s tehnologijom
Neki dobro idu u korak s tehnologijom, ali postoje i dvije krajnosti. Jedna od njih su oni koji i dalje odolijevaju suvremenim tehnologijama te ne iskorištavaju dobrobiti koje nude određeni programi koji olakšavaju poslovanje, planiranje i sl. Druga krajnost su oni koji su postali ovisni o tehnologiji i u njoj vide rješenje svih svojih problema te umjesto da oni vladaju tehnologijom, ona vlada njima i njihovim vremenom.
Budite blagi prema sebi, svi mi u većoj ili manjoj mjeri učimo sve ovdje navedeno kroz pokušaje i pogreške. Bitno je početi pa makar i malim koracima kako bi nam balansiranje poslovnog i privatnog života prešlo u naviku. Bitno je samo da nađete motiv za prvi korak.
Vijesnik dentalne medicine ,2/21